Bykompisen: Åsa Schulin

07 augusti, 2019

Byn har många kompisar, vissa är nya bekantskaper och andra har varit med sedan starten. En sådan gammal goding är vår ekonomiska samarbetspartner Smedjan, som med Rose-Marie Bidenäs som första kontakt varit med oss sedan 2012. Vi tog en sväng förbi Södra Promenaden 115 för en fika hos vår kontakt där idag, Bykompisen Åsa Schulin!

Åsa har varit intresserad av kronor och ören ända sedan hon började gymnasiet där hon läste ekonomisk linje. Sedan studenten 1989 har hon jobbat med att ha hand om andra människors ekonomi. Ett stort ansvar, kan tyckas, men Åsa har en sund relation till pengar.

– Det är klart att man kan bli nervig. Häromdagen hade jag en faktura åt ett företag på flera miljoner som strulade en del och då blev jag lite svettig. Det är självklart jätteviktigt att allt blir helt rätt, men sätter man mitt jobb i förhållande till en sjuksyrras arbete så kan jag ändå känna att det är rätt lugnt. Ekonomiskt strul går alltid att ställa tillrätta igen, som tur är.

De flesta på Byn känner Åsa som mailsignaturen som månad efter månad med varm ton påminner oss om att godkänna våra arbetstider i ett dokument hon sedan baserar lönespecen på. Att hon är noggrann och ordentlig behöver man inte tvista om.

Det är alltid ordning och reda på dig. Är du samma person privat?

– Ja det tror jag verkligen, haha, enligt min familj i alla fall. Jag gillar att ha saker och ting strukturerat och rätt. Och eftersom jag gillar mitt jobb så mycket så tror jag att det liksom smittar av sig på vardagen också. 

På Byn säger vi fortfarande, något slarvigt, “Smedjan” eftersom det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Men för protokollets räkning skall vi nämna att Smedjan nyligen blev uppköpta av UCS One Economy AB och nu omfattar verksamheter på flera orter i Sverige. 

Sedan Maria Kufver, Magda Sundbrandt Malm och Anders Hofvergård (Byns tre ägare) för första gången slog sina kloka huvuden ihop och startade det som skulle komma att bli Byn Kommunikationsbyrå AB har Smedjan funnits där som en viktig stöttepelare. 

– Vi hade inget namn, ingen lokal och allt för lite kunskap (eller kanske ointresse) om alla olika lagar och regler kring att driva bolag, säger Maria, Byns VD. Vi hade däremot väldigt många drömmar och en tydlig vision kring vad vi ville! Rose-Marie, som var vår kontakt då, var så oerhört trygg och bra. Som en förälder man kunde luta sig emot och få svar ifrån på alla frågor. Hon trodde på oss, det gjorde att vi vågade ta steget fullt ut och starta eget.

Med tiden har samarbetet utvecklats och sedan två år tillbaka är det Åsa som sköter Byns dagliga ekonomiska göromål. Hon har bland annat hand om ekonomisk redovisning, bokslut, rådgivning, prognosarbete, löneadministration, avtalsfrågor och finns där som en stadig klippa att luta sig mot i vått och torrt.

– Jag gör väl egentligen allt det där ”tråkiga” som Maria inte tycker om helt enkelt men som jag älskar! säger Åsa. 

Maria håller med.

– Jag kan släppa många administrativa delar till Åsa eftersom jag litar på henne till 100 procent. Hon är alltid lika glad, noggrann och strösslar med pepp och goda råd. En väldigt typisk Åsa-grej är till exempel att jag varje dag får ett sms med filer att godkänna på banken så att jag slipper drunkna i den enorma mängd mail jag annars skulle få. När jag väl är klar får jag små guldstjärnor i emojiform för att jag varit duktig, och då är det svårt att inte le. Inte trodde jag att jag skulle skratta så mycket tillsammans med vår bokföringsbyrå, men det gör jag verkligen, säger Maria.

”⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Bra gjort, Maria!”

Maria är inte ensam om att tycka att det här med bokföring är tidskrävande och jobbigt. Bara själva tanken på moms och deklarationer får det att knyta sig i magen av obehag på många människor. Ekonomi tycks vara ett språk som vissa talar flytande och andra duckar för genom hela livet. 

Åsa, varför är det så många som tycker ekonomi är jobbigt, tror du?

– Det handlar väl, som med så mycket annat, om att man oroar sig för sådant man inte kan. Det kan verka svårt men det handlar ju helt enkelt bara om att man måste lära sig det ordentligt. Jag tänker att man ska se ekonomi som ett hjälpmedel för att klara av andra saker i livet, men då måste man öva, som på vilket annat språk som helst.

Du verkar prata flytande Ekonomi? 

– Ja, vi är rätt nördiga här på kontoret, av förklarliga skäl, eftersom vi alla jobbar med ekonomi. Det blir ofta väldigt internt och roligt. Det kan till exempel vara så att en kollega ringer och ber om en portkod och svaret blir ”det är inköp och material!”, alltså en fyrasiffrig kod vi skriver in gång på gång när vi gör fakturor. 

 

Nördigt! Underbart. Vi är så glada att vi har proffsiga människor omkring oss som älskar sitt jobb och som gör vårt eget jobb så mycket lättare och roligare. Tack Åsa och Rose-Marie för att vi får vara era kompisar! 

 

En årsredovisning kan vara tråkig. Men den behöver absolut inte vara det! Här berättar vår AD Johan om sin resa med Stångåstadens årsredovisning, och ger sina bästa tips till den som ska ta en printredovisning till den digitala världen.

I tre års tid har Byn haft äran och nöjet att göra Stångåstadens årsredovisning. Första året genomförde vi en rejäl omarbetning av den befintliga grafiska designen, vilket resulterade i ett guld i Svenska Designpriset. Hurra!

Året därpå förfinade vi formen ytterligare, med fokus på tillgänglighet och struktur. Och i år tog vi äntligen klivet ut i den digitala världen! Med en fot i cyberspace och en kvar i gammelmedia gjorde vi en tryckt årsredovisning med samma kärlek och omsorg som tidigare och en webbversion där innehållet från printutgåvan fick nytt liv i form av animationer, interaktivitet och silkeslen parallax-scroll. Wow!

 



Innehåll och struktur

Strukturellt följer den digitala och tryckta utgåvan varandra. Kapitel har blivit undersidor och blädder har blivit scroll. Den digitala versionen är något kortad och bitar ur innehållet från den tryckta utgåvan har valts bort till förmån för snabbhet, enkelhet och mer lättillgänglig översikt. Vår ambition: det ska vara svårt att gå vilse!

För den nyfikne finns den den tryckta årsredovisningen i sin helhet länkad som en PDF. Där finns även den så kallade bakvagnen – alltså delen med noter, revisionsberättelse och sådant som (av någon anledning) inte får så stor viral spridning i sociala medier.

 

Om detaljerna sitter så känns helheten välarbetad

Och detaljer är det gott om i Stångåstadens digitala årsredovisning! VD:s och styrelseordförandes namnteckningar animeras fram på skärmen, citat glider sömlöst in från kanten och landar mjukt på sin plats medan cirkeldiagram växer fram när de dyker upp på skärmen. Det är helt enkelt rätt festligt att läsa Stångåstadens digitala årsredovisning.

Testa själv! Klicka här.

 


Tre tips till dig som vill digitalisera årsredovisningen

 

  1. Innehållet är för webben
    Tänk på att webb och print är olika saker med olika förutsättningar som inte behöver följa varandra. Låtsas för dig själv att webbversionen är den enda version du gör. För vissa läsare är den det.
  2. Showa loss lite!
    Många tror att en årsredovisning bara är en mossig, tråkig bibba med siffror. Inget kunde vara mer fel. En årsredovisning är inte bara en ekonomisk rapport utan en presentation av företaget och dess vision, mål, planer och värderingar. Passa på att utnyttja det utrymmet!
  3. Kul saker för ögat
    Små subtila animationer får sidan att kännas dynamisk och levande. Här gäller det att ha fingertoppskänsla så att det blir tillräckligt mycket för att ge en effekt men inte så mycket att det känns rörigt. En gif piggar alltid opp!

 

Stångåstadens årsredovisning är utvecklat med publiceringsverktyget Readymag, som är ett intuitivt och kraftfullt verktyg som låter användaren designa och publicera webbsidor utan att behöva kunna koda. Designprocessen påminner om Indesign och det är väldigt enkelt att skapa animationer, interaktivitet och att bädda in funktioner som kartor, bildspel, video eller ljud. Kör i vind!

Johan Nohr, Art Director
johan.nohr(at)bynkommunikation.se

 

I vår serie Bykompisen slår vi oss med jämna mellanrum ned i ett samtal med en av våra samarbetspartners. Idag dyker vi in i cybervärlden där kompisarna på Hamrén trivs som fisken i vattnet. Hello hackers!

I internets begynnelse var det stora aktörer som Posten och Aftonbladet som skaffade hemsidor. ”Vilken felsatsning” tänkte vissa, ”vad coolt”, tänkte andra och hakade så småningom själva på. Idag paxas domän långt innan verksamhetsplanen är definierad. Rickard Hamrén var en av dem som tidigt förstod att framtiden fanns på www.

1997 gjorde en ung och ivrig Rickard med företagsdrömmar praktik hos ett bolag i Pronovahuset i Norrköping. Där fick han, tillsammans med kompisen Sven Miller, möjlighet att utveckla Pronovas första webbplats – det blev den första hemsida han byggde.

Idag är Hamrén mer än bara Rickards efternamn. Sedan 2005 är det en webbyrå och runt bordet sitter nu kollegorna och fnissar åt hans första hemsida – som lämnar mycket kvar att önska, med dagens mått mätt.

– Det är ju i alla fall utrymmeseffektivt att hemsidan bara utgör 25 procent av skärmen, skrattar Sanna Wohlin som är designer och utvecklare.

Rickard försvarar sig med att skärmarna var mycket mindre på den tiden. Teamet består idag av Rickard som äger och driver bolaget, Rebecca Löfgren, Silvia Lupuianu, Sanna Wohlin och Sanna Skoog, alla designers och utvecklare. Malin Åkerskog är strateg och innehållsproducent och sedan en vecka tillbaka är även Byns gamla praktikant Johanna Hyberts projektledare.

– Det känns jättekul att vi växer och kan ta in Johanna som projektledare, tidigare har vi alla varit våra egna projektledare, men det är bra att någon kommer hit och styr upp lite, säger Rickard.

Byns och Hamréns samarbete sträcker sig tillbaka till 2012 och sedan dess har många tjusiga hemsidor sett dagens ljus. För att lyfta några: Norrköpingskontraktet, Knäppingsborgs hemsida och IFK Norrköpings nya webb, ett projekt där Johanna Hyberts hade en framträdande roll och på så vis fick god kontakt med Hamrén. Hurra!

 Byrå med helhetslösningar

2005 var det just webben som var grejen. Denna ”fluga” som nyfiket slog sig ned bredvid Rickard och som sedan aldrig lämnade hans sida. Idag är Hamrén en byrå med svårbestämd identitet och på frågan vad de jobbar med är inte svaret helt enkelt att formulera kort och koncist. Från renodlad webbyrå har idag verksamheten vuxit till att allt oftare omfatta helhetslösningar för kunderna.

– När vi jobbar fram en hemsida händer det att kunderna kommer på att de vill ha en ny grafisk profil, eller att de behöver nya visitkort, och eftersom vi vuxit och har mycket kunskap inom flera olika områden har vi med tiden haft möjlighet att hjälpa till på fler plan än bara med webben, säger Rebecca.

Den röda tråden som funnits där sedan starten är den goda relationen med kunderna. En gemensam övertygelse tycks vara att det är i relationen mellan beställare och producent som magin uppstår.

Hamrénmetoden

En del i byråns framgångssaga stavas Hamrénmetoden. Det är en projektmetod i sex steg som handlar om att hela tiden vara transparenta gentemot kunder och låta dem vara delaktiga i processen från idé till färdigt resultat: research, formgivning, innehåll, produktion, leverans och uppföljning.

– Som kund har man ofta en ganska tydlig bild av slutresultatet, men en mindre tydlig bild av hur man tar sig dit. Det är där vi, och vår process, kommer in i bilden. Med processen faller inget mellan stolarna och det blir tydligt för kunden vilken väg vi behöver ta för att nå fram till målet, säger Rebecca.

– Man måste alltid kunna motivera sina val av form eller funktion med bra argument. Vi har kunskapen och erfarenheten och kunderna har önskemålen som vi försöker besvara, säger Silvia.

Men, hur gör man egentligen en hemsida?

– Allt består av kod! Webben är som en levande organism i ständig förändring. Det finns lika många sätt att göra en hemsida som det finns webbyråer. Våra verktyg och arbetssätt har förändrats mycket under de senaste 20 åren och det enda man kan vara säker på framåt är att det kommer förändras ännu mer, säger Sanna W.

Det där med ettor och nollor är knepigt men coolt, vi är därför väldigt glada över att ha grymma hackerschmackers som Hamrén som våra bästisar!
/Vännerna på Byn.

 

Bykompisen: Lavette

10 april, 2019

Byn kan mycket, men inte allt! Under vinjetten Bykompis presenterar vi några av våra bästisar, och riktar ljuset mot de proffsiga samarbetspartners som får våra gemensamma projekt att blomma. Denna gång är det filmfantasterna och flerfaldigt prisade Lavette. Ett samarbete som utvecklats under många år och som nu går åt båda hållen. Byn tar hjälp av Lavette för filmproduktion och Lavette tar hjälp av Byn för innehållsarbete. Så jobbar sanna vänner.

Med mullrande spårvagnar utanför det lilla kyffe de kallade sin första kontorslokal började sagan om Lavette. De tre utbrytarna, Per von Koch, Sebastian Lindblad och Johannes Öjring, gick från kollegor på en reklamfirma till ägare av sitt eget filmproduktionsbolag, det vill säga snarlikt hur Byn startade ett par år tidigare. Idag huserar de i en lokal på tre våningsplan med marmorgolv i något som ser ut att vara en ombyggd trappuppgång. Bara det runda sopnedkastet i väggen saknas. Det är mörkt, stilrent och kaxigt.

– På vårt förra ställe lärde vi oss spårvagnarnas tidtabell utantill för att kunna lägga speakers medan det var lugnt och skakfritt. Det var kanske inte en optimal lokal men det var där allting började, säger Johannes med ett nostalgiskt flin.

Med ambitionen att komma kunderna närmare och våga ta ut svängarna i sitt skapande slängde de sig ut för att testa sina filmtekniska vingar på egen hand. Sedan dess har verksamheten rullat på och de har jobbat med kunder som Parks and Resorts (Gröna Lund och Furuvik bland annat), Scania och Sopra Steria. Idag behöver de inte aktivt jaga efter kunder, kunderna kommer till dem.

– En gång låg vi på motorvägen och körde när vi plötsligt fick ett sms. ”Hej, gör ni film? Jag åker bakom er och behöver hjälp med att marknadsföra min cirkus.” Så jäkla bra! Vi har en snygg logga som vi vill ska synas, och det funkar ju tydligen, säger Johannes.


Starka känslor

Namnet Lavette minner sig tillbaka till Sebastians ungdomsår då han ville märka sina produktioner med någonting slagkraftigt och ballt som lämnar avtryck hos tittaren.

– Som en lavett liksom. Det är lite så vi vill att det ska kännas när vi har levererat något. Att vår produktion lämnar så starka känsloavtryck att det känns som ett slag i magen, säger Per.

Byns och Lavettes historia började 2015 och sedan dess har många projekt passerat klippbordet. I skrivande stund jobbar vi nära ihop i produktionen av en ny delfinshow på Kolmården. Vi bad dem välja ut en produktion ihop med Byn där de själva upplevt att resultatet landat i en lavettliknande känsla.

Stadsmissionen i Linköping och deras julkampanj för psykisk ohälsa. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det var med relativt enkla medel och med naturligt ljus som vi fick fram en känsla som kändes helt rätt för sammanhanget, säger Sebastian. En av skådisarna, som dessutom var oerfaren, lyckades till och med klämma fram en tår under inspelningen och då kände vi att vi gjort helt rätt!

Var är Lavette om tio år?

– Menar du Lavette East, Lavette West eller Lavette Nordic? Hehe nä, skämt åsido, jag vet inte. Vi är i alla fall samma personer då som nu, säger Sebastian och vänder sig till kollegorna.

– Vi har inga stora drömkunder faktiskt, fortsätter Per. Det är just variationen mellan olika företag som gör vårt jobb så spännande. Och vem vet, vi kanske tar ett år off och gör en dramaserie för TV istället?

Ja vem vet.

Tack Lavette för att vi får vara era kompisar. Vi hoppas på många roliga samarbeten (och spännande TV-serier?) framöver.

Hur väl är alla sorters människor representerade i den reklam och kommunikation som når alla sorters människor? Och vad kan man som illustratör och beställare av illustrationer göra för att fler ska känna sig synliggjorda och representerade? Här ger Byns AD och illustratör Tove Andersson sina bästa tips.

Diskussionen om representation (alltså inte bjudluncher, utan att låta olika sorters människor synas representativt mycket i t.ex. bild) har pågått en tid. Framförallt har samtalet när det gäller reklam och kommunikation berört fotografer och bildbeställare. Hur exempelvis kvinnor och män porträtteras olika, enligt föreställningar om ”manligt” och ”kvinnligt”.

För en fotograf kan det vara trixigt att hitta människor som inte tillhör normen, och i värsta fall kan resultatet upplevas som onaturligt. Men som illustratör finns det inga ursäkter när det kommer till att illustrera människor av alla de slag. Hur ser en lärare ut? En Norrköpingsbo? En kattälskande tvåbarnsförälder med skörbjugg? Det bestämmer du! En illustratör har alla möjligheter i världen att bidra till en vidgad bild av vad som är ”normalt” – helt enkelt genom att illustrera det icke-normativa.

Reklam och andra typer av kommunikation spelar en betydande roll i att skapa och upprätthålla normer. Men det betyder ju också att det finns stora möjligheter att utmana normerna! Och om illustratören har fria händer att bredda bilden, ta den chansen.


Några tips till illustratörer och beställare av illustrationer:

1. Utmana dina egna fördomar.
Hur speglas dina egna föreställningar i de människor som illustreras? Vilka bilder dyker upp i ditt huvud när du tänker på ord som ”familj”, ”vetenskapsman”, ”fågelskådare”, ”komiker”, ”flicka”? Vad kan du göra för att utmana en stereotyp bild? Fundera över om bilden du ser framför dig reproducerar normer, eller utmanar dem.

2. Experimentera!

  • Testa att tänka tvärtom, exempelvis gällande kön, hudfärg, ålder.
  • Vad händer om du lägger till eller tar bort attribut som är ”kodade” utifrån kön, yrke, ålder, klass m.m?
  • Lek med färger och former. Istället för att fastna i funderingar kring hår- eller hudfärg, varför inte köra på grön hud eller blått hår? Eller testa att rita en ickemänsklig figur!

Hänvisningsfigur för Stångåstaden. 

 

3. Tänk mångfald, och tänk det brett.
Mångfald är så mycket mer än etnicitet, kön och ålder. Tänk på alla de attribut, egenheter och sätt att leva som sällan eller aldrig får synas. Dels kan det vara yttre attribut (som tandställning, håriga armhålor, inget hår på huvudet, sex fingrar, ett ben) – men det kan också gälla saker som familjekonstellationer, yrkesval eller boendemiljö. Och gör ingen grej av det. Låt det bara vara ett av alla sätt man kan se ut på eller leva. Låt också dessa människor synas i sammanhang som inte har någonting med deras person, utseende eller livsval att göra.

Illustration till Magasinet Östgötarna.

 

4. Alla vinner på inkludering.

  • Du som illustratör gör världen en tjänst genom att bidra med fler bilder av vem och vilka sätt att leva på som är normalt.
  • Du som beställare visar att inkludering är viktigt för dig och din verksamhet.
  • En mottagare som inte är van vid att bli representerad känner sig synliggjord, vilket ger positiva effekter för såväl varumärket som samhället.


Tove Andersson, Art director och illustratör
tove.andersson[at]bynkommunikation.se

Det började med en vågad Valborg för sex och ett halvt år sedan. Nu är Byn årets reklambyrå i Sverige. Här berättar de tre grundarna om Byns resa.

Byn startade i augusti 2012. Strax efter valborgshelgen tidigare det året hade vi med ganska nervösa nunor sagt upp oss från våra jobb på en relativt stor B2B-byrå för att kasta oss ut i ovissheten. Eller ovissheten och ovissheten. Vi visste att vi hade goda chanser att få jobba med uppdrag för både Länsförsäkringar Östgöta och Holmen AB – två kunder som vi fortfarande har fina samarbeten med. De trodde på oss och hjälpte oss att komma igång, för detta är vi evigt tacksamma. Vi hade också ivriga påhejare i vår hyresvärd och vår redovisningsbyrå – som båda gjorde avsevärda ekonomiska uppoffringar – eller investeringar, kanske man ska säga, i oss.

Eftersom vi ganska snart blev entledigade från våra jobb fick vi gott om tid att tillsammans fundera på vad vi ville åstadkomma. Runt ett köksbord hemma hos en av oss växte bilden av vad Byn skulle bli fram. Vi var helt överens om att vi sakta men säkert skulle bygga upp

  • En grymt bra byrå där vi skulle få göra riktigt bra jobb – utan att behöva flytta (tillbaka) till Stockholm.
  • En arbetsplats där vi mår bra, där våra anställda mår bra, där kunder och samarbetspartners mår bra. En kreativ och positiv miljö.
  • En byrå där de största talangerna vill arbeta.
  • En byrå som ska tillhöra förstahandsvalen i regionen och vara en spännande utmanare för övriga Sverige – och Norden.
  • En byrå som söker och hittar spännande samarbetspartners som får oss att växa och prestera bättre.

Så här i efterhand kan vi se det självklara i att våra olika mål har drivit varandra. Då, när vi startade, såg vi det kanske mer som separata strävanden. Idag är det tydligt att vi inte hade nått det ena utan att samtidigt jobba för de andra.

Dessa parallella mål, som naturligtvis bygger på grundarnas personliga erfarenheter och ambitioner, har mejslat fram en egen kultur. Den bygger på trygghet snarare än konkurrens, öppenhet snarare än hemlighetsmakeri och lyhördhet snarare än prestige. När vi försökt sammanfatta och beskriva hur vi vill vara och kännas har vi alltid återkommit till uttrycket ”Skyhöga ambitioner, med jordnära attityd.”

Hur långt skulle idén bära? Lite drygt sex år efter vår start har vi fått så många och så stora uppdrag att vi klarade baskraven för att för första gången vara med i tävlingen Årets Byrå, som arrangeras av tidningen Resumé och undersökningsföretaget Regi. Bara att bli nominerade såg vi som en jätteframgång.

Att vi sedan skulle vinna hela kalaset var det kanske ingen som vågade tro på.

I svallvågorna av den känslomässiga yra som utmärkelsen skapat är det lätt att bli nostalgisk och att efterhandskonstruera sin egen historieskrivning. Men vi tycker oss se en tydlig röd tråd, som började spinnas dag ett. Eller kanske, dag tre.

Vår första ”investeringsbudget” låg på strax under 20 000 kronor. I den ingick kostnader för en bläckstråleskrivare, presso-bryggare, åtta bordsskivor och benbockar från IKEA – men inte kontorsstolar. Var och en hade med sig en egen stol hemifrån. Det enskilt lyxigaste vi hade på kontoret var antagligen de kaffekoppar vi fått från vår förra arbetsgivare som en slags lycka-till-present.

I väntan på IKEA-leveransen satt vi och jobbade, bredvid varandra, i en soffa som Maria hade fått över hemma. Soffan finns för övrigt kvar på kontoret och är något av en symbol över hur vi vill jobba: bredvid varandra – och tätt intill.

Åtta bordsskivor? Uppmärksamt! Det var ju bara vi tre grundare och en anställd från början, men bestämde oss ändå för att toksatsa och köpa fyra skrivbord extra. Dels för att visualisera en målbild om tillväxt, men också för att fylla upp i den annars ganska tomma lokalen. En besökare fick intrycket att vi var dubbelt så stora, tänkte vi.

Historierna från den första, ivrigt stapplande tiden är många. Alla som någon gång har startat ett företag från grunden känner antagligen igen sig i de ekonomiska utmaningarna, drömmarna och satsningarna. Men vi vill nog framhålla de ögonblick då vi under resans lopp hittat och lockat hit våra medarbetare som de största enskilda framgångarna. Den självförtroendeboost vi får av att allt fler vill jobba på Byn och tror på vår idé, slår det mesta. För precis som vi, och i vissa fall också kunderna, gjort en chansning – så har våra medarbetare gjort det också. En del av dem har sagt upp sig från trygga, fina jobb. Andra har valt oss som arbetsgivare i hård konkurrens med våra branschkollegor.

Vi är så otroligt tacksamma för den tid, det engagemang, den kunskap och den talang som våra medarbetare varje dag ställer till Byns förfogande. Och glädjen! ”Får man verkligen ha så där roligt på jobbet?” hör vi besökare fråga sig från tid till annan. Vi har ju inte så mycket att jämföra med, men ser liksom inget alternativ. Musik, och reklam, ska byggas utav glädje.

Under årens lopp har vi lyckats behålla mycket av den där nybyggarandan. Vi har också lyckats behålla tron på det långsiktiga, den som tycks vara så stark att den smittar av sig på våra kunder. För det är många som under årens lopp trotsat konventionerna och vågat satsa på oss. Stora kunder som vågar välja en liten (men växande) byrå. Storstadskunder som vågar välja en byrå från en mellanstor stad.

Det finaste med Årets Byrå-utmärkelsen är att det är just kunderna som fått bestämma. Ni har gett oss så fina betyg och omdömen att vi redan i vårt första deltagande i undersökningen nådde förstaplatsen. För detta är vi rörda, tacksamma och mycket, mycket stolta. Vi ser det som ett tecken på att vi är på rätt väg och att vi helt enkelt ska fortsätta att vara ”ännu mer Byn”.

Den här resan har bara börjat.

 

Hoppas att vi ses längs vägen.

 

Maria, Magda och Anders

Bykompisen: Crelle

18 februari, 2019

Byn kan mycket, men inte allt! Under vinjetten Bykompis presenterar vi några av våra bästisar, och riktar ljuset mot de proffsiga samarbetspartners som får våra gemensamma projekt att blomma. Plats på scen, och först ut: Crelle Photography

– Det här känns ju helt fantastiskt! Alla vill ju vara en Bykompis liksom. Vilken ära att få vara först ut, säger Crelle och spricker upp i ett karakteristiskt leende.

Crelle, eller Christian Ekstrand som han egentligen heter, har fotat i stort sett hela sitt liv. Med en fascination för svartvita, stilrena porträtt började den unge Crelle på medialinjen i sin hemstad Halmstad. Med ett öga för konsten lärde han sig behärska kameran och fotade snart sett allt han kom över. Människokroppen, naturen och starka känslor speglas i hans fotografiska uttryck. När han och hustrun bestämde sig för att lämna söderns slätter 2009 hamnade han slumpmässigt i Norrköping och via omvägar som butiksbiträde med inriktning på foto kunde han så småningom börja sin egen verksamhet som frilansande fotograf.

– Det var 2012 och jag hade just ställt ut mina porträtt på Kulturnatten med väldigt fin respons. Jag tänkte att jag kanske borde satsa på det här ändå, det är ju det jag gillar. Jag började ringa runt till alla olika byråer och företag i Norrköping för att visa min portfolio över en kopp kaffe. Och Byn var de enda som nappade på min förfrågan! Plötsligt rullade det igång och jag fick mitt första jobb, berättar Crelle.

Sedan den dagen har Byn använt Crelle vid otaliga produktioner i varierande storlek. Det är även han som har fotograferat alla skogsporträtt på Byborna (se fliken Kontakt). Vi bad honom välja ut ett projekt han minns lite extra.

72-timmarskampanjen vi gjorde 2018 för Norrköpings och Finspångs kommun. Det var en form av kommunikation man inte sett tidigare från kommunhåll vilket kändes väldigt spännande. Vi hade roligt när vi gjorde det och jag fick en utmaning i att fotografera prylar och människor ovanifrån, utlagda i ett mönster, knolling som det heter. Hela produktionen var välplanerad och proffsig rakt igenom. Det var en bra dag på jobbet!

Vad får den som jobbar med dig?
– Den får ett proffsigt bemötande med mycket värme och en överleverans av bilder.

Det är vi de första att hålla med om. Crelle har överlevererat sedan första gången vi anlitade honom och vi ser med glädje fram emot fler roliga projekt framöver.

Tack för att du är vår Bykompis!

I dag, den 6 februari, är det en av årets mest kontroversiella högtider: semikolonets dag. Vår copywriter Erik Wallsten reder ut hur det omtvistade skiljetecknet egentligen ska användas.

”Jag föraktar semikolon, det är ett rysligt skiljetecken”, är ett känt citat av den folkkära författaren Fritiof Nilsson Piraten.

Semikolonet är utan tvekan vårt mest känsloskapande skiljetecken. Annars skulle det inte ha fått en egen dag. Många människor älskar det, vilket också har lett till att det ofta används utan urskiljning.

Själv är jag mer på Piratens sida, även om jag inte skulle uttrycka mig lika drastiskt. Mitt snabba standardråd är alltid att inte använda semikolon alls, eftersom det så ofta blir fel. Det finns så många andra bra skiljetecken som är mer rätt eller åtminstone lika bra.

Men för er som har svårt att släppa taget kommer här några rader om i vilka situationer det är okej att använda semikolon.

Använd semikolon:
Semikolon är ett tecken som kan användas för att binda ihop två fullständiga satser. Och som sådant har det tre användningsområden.

1 När du vill ha ett orsakssamband mellan två satser, men inte skriva ”för” eller ”så”.
”Anders orkade inte lära sig hur man använder semikolon; han googlade upp något roligare istället.”

2 Mellan två satser som säger emot varandra, när du inte vill skriva ”men” eller ”utan”.
”Anders ville inte lära sig hur man använder semikolon; han såg sig mer som en fri poet.”

3 Mellan två satser som händer samtidigt, när du inte vill skriva ”och” eller ”medan”.
”Jag tjatade om mina skrivregler; Anders kunde inte bry sig mindre.”

Som ni noterat: I alla ovanstående exempel går det alltså att istället välja ett kort bindeord, även om det i flera fall blir knöligt och inte är att rekommendera. I stället går det att, eftersom det är fristående satser, dela av satserna med en punkt. Eller som jag ofta gör – (över)använda tankstreck.

Riktiga semikolonnördar kan också använda sitt favorittecken inom uppräkningar.

1 När det som räknas upp är längre satser.
”Man kan antingen vara petnoga med att det blir rätt; strunta i om det blir rätt eller fel eller låta bli att använda det helt.”

2 När det som räknas upp är uppräkningar i sig.
”Semikolon kan väcka olika känslor: glädje, kärlek och inspiration; vrede, frustration och vanmakt; likgiltighet och ointresse.”

3 För att förtydliga uppräkningar mellan ord med appositioner, det vill säga ord som bestämmer det första ordet.
”Vi har här att ta hänsyn till Anders, semikolonälskare; Erik, semikolonskeptiker samt Tove, semikolonblasé.”

Använd inte semikolon:
1
 Inför uppräkningar. Då ska det alltid vara kolon.
”Det finns många skiljetecken som funkar bättre än semikolon: kolon, komma, tankstreck, punkt, utropstecken med flera.”

2 När du känner dig osäker på om det är rätt! Oftast funkar det lika bra med tankstreck, kolon, komma eller punkt. Eller som mellan föregående två satser – ett utropstecken.


Erik Wallsten,
copywriter
erik.wallsten[at]bynkommunikation.se

Byn börjar blogga!

05 februari, 2019

Att starta en blogg känns möjligen lite 2006, men vad tusan. Vi känner ett växande behov av att dela med oss av det vi gör och det vi kan, och då förslår inte alltid Instagram.

Så under den här fliken på vår hemsida har vi ambitionen att med jämna mellanrum bjuda på tips, kunskap och ibland rena dumheter från vårt lilla hörn av kommunikationsvärlden.

Men det bästa är fortfarande att följa oss på Facebook och Instagram. Det är där vi larmar och gör oss till som mest. Följ oss nu! NU! <3