Bykompisen: Lavette

10 april, 2019

Byn kan mycket, men inte allt! Under vinjetten Bykompis presenterar vi några av våra bästisar, och riktar ljuset mot de proffsiga samarbetspartners som får våra gemensamma projekt att blomma. Denna gång är det filmfantasterna och flerfaldigt prisade Lavette. Ett samarbete som utvecklats under många år och som nu går åt båda hållen. Byn tar hjälp av Lavette för filmproduktion och Lavette tar hjälp av Byn för innehållsarbete. Så jobbar sanna vänner.

Med mullrande spårvagnar utanför det lilla kyffe de kallade sin första kontorslokal började sagan om Lavette. De tre utbrytarna, Per von Koch, Sebastian Lindblad och Johannes Öjring, gick från kollegor på en reklamfirma till ägare av sitt eget filmproduktionsbolag, det vill säga snarlikt hur Byn startade ett par år tidigare. Idag huserar de i en lokal på tre våningsplan med marmorgolv i något som ser ut att vara en ombyggd trappuppgång. Bara det runda sopnedkastet i väggen saknas. Det är mörkt, stilrent och kaxigt.

– På vårt förra ställe lärde vi oss spårvagnarnas tidtabell utantill för att kunna lägga speakers medan det var lugnt och skakfritt. Det var kanske inte en optimal lokal men det var där allting började, säger Johannes med ett nostalgiskt flin.

Med ambitionen att komma kunderna närmare och våga ta ut svängarna i sitt skapande slängde de sig ut för att testa sina filmtekniska vingar på egen hand. Sedan dess har verksamheten rullat på och de har jobbat med kunder som Parks and Resorts (Gröna Lund och Furuvik bland annat), Scania och Sopra Steria. Idag behöver de inte aktivt jaga efter kunder, kunderna kommer till dem.

– En gång låg vi på motorvägen och körde när vi plötsligt fick ett sms. ”Hej, gör ni film? Jag åker bakom er och behöver hjälp med att marknadsföra min cirkus.” Så jäkla bra! Vi har en snygg logga som vi vill ska synas, och det funkar ju tydligen, säger Johannes.


Starka känslor

Namnet Lavette minner sig tillbaka till Sebastians ungdomsår då han ville märka sina produktioner med någonting slagkraftigt och ballt som lämnar avtryck hos tittaren.

– Som en lavett liksom. Det är lite så vi vill att det ska kännas när vi har levererat något. Att vår produktion lämnar så starka känsloavtryck att det känns som ett slag i magen, säger Per.

Byns och Lavettes historia började 2015 och sedan dess har många projekt passerat klippbordet. I skrivande stund jobbar vi nära ihop i produktionen av en ny delfinshow på Kolmården. Vi bad dem välja ut en produktion ihop med Byn där de själva upplevt att resultatet landat i en lavettliknande känsla.

Stadsmissionen i Linköping och deras julkampanj för psykisk ohälsa. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det var med relativt enkla medel och med naturligt ljus som vi fick fram en känsla som kändes helt rätt för sammanhanget, säger Sebastian. En av skådisarna, som dessutom var oerfaren, lyckades till och med klämma fram en tår under inspelningen och då kände vi att vi gjort helt rätt!

Var är Lavette om tio år?

– Menar du Lavette East, Lavette West eller Lavette Nordic? Hehe nä, skämt åsido, jag vet inte. Vi är i alla fall samma personer då som nu, säger Sebastian och vänder sig till kollegorna.

– Vi har inga stora drömkunder faktiskt, fortsätter Per. Det är just variationen mellan olika företag som gör vårt jobb så spännande. Och vem vet, vi kanske tar ett år off och gör en dramaserie för TV istället?

Ja vem vet.

Tack Lavette för att vi får vara era kompisar. Vi hoppas på många roliga samarbeten (och spännande TV-serier?) framöver.

Hur väl är alla sorters människor representerade i den reklam och kommunikation som når alla sorters människor? Och vad kan man som illustratör och beställare av illustrationer göra för att fler ska känna sig synliggjorda och representerade? Här ger Byns AD och illustratör Tove Andersson sina bästa tips.

Diskussionen om representation (alltså inte bjudluncher, utan att låta olika sorters människor synas representativt mycket i t.ex. bild) har pågått en tid. Framförallt har samtalet när det gäller reklam och kommunikation berört fotografer och bildbeställare. Hur exempelvis kvinnor och män porträtteras olika, enligt föreställningar om ”manligt” och ”kvinnligt”.

För en fotograf kan det vara trixigt att hitta människor som inte tillhör normen, och i värsta fall kan resultatet upplevas som onaturligt. Men som illustratör finns det inga ursäkter när det kommer till att illustrera människor av alla de slag. Hur ser en lärare ut? En Norrköpingsbo? En kattälskande tvåbarnsförälder med skörbjugg? Det bestämmer du! En illustratör har alla möjligheter i världen att bidra till en vidgad bild av vad som är ”normalt” – helt enkelt genom att illustrera det icke-normativa.

Reklam och andra typer av kommunikation spelar en betydande roll i att skapa och upprätthålla normer. Men det betyder ju också att det finns stora möjligheter att utmana normerna! Och om illustratören har fria händer att bredda bilden, ta den chansen.


Några tips till illustratörer och beställare av illustrationer:

1. Utmana dina egna fördomar.
Hur speglas dina egna föreställningar i de människor som illustreras? Vilka bilder dyker upp i ditt huvud när du tänker på ord som ”familj”, ”vetenskapsman”, ”fågelskådare”, ”komiker”, ”flicka”? Vad kan du göra för att utmana en stereotyp bild? Fundera över om bilden du ser framför dig reproducerar normer, eller utmanar dem.

2. Experimentera!

  • Testa att tänka tvärtom, exempelvis gällande kön, hudfärg, ålder.
  • Vad händer om du lägger till eller tar bort attribut som är ”kodade” utifrån kön, yrke, ålder, klass m.m?
  • Lek med färger och former. Istället för att fastna i funderingar kring hår- eller hudfärg, varför inte köra på grön hud eller blått hår? Eller testa att rita en ickemänsklig figur!

Hänvisningsfigur för Stångåstaden. 

 

3. Tänk mångfald, och tänk det brett.
Mångfald är så mycket mer än etnicitet, kön och ålder. Tänk på alla de attribut, egenheter och sätt att leva som sällan eller aldrig får synas. Dels kan det vara yttre attribut (som tandställning, håriga armhålor, inget hår på huvudet, sex fingrar, ett ben) – men det kan också gälla saker som familjekonstellationer, yrkesval eller boendemiljö. Och gör ingen grej av det. Låt det bara vara ett av alla sätt man kan se ut på eller leva. Låt också dessa människor synas i sammanhang som inte har någonting med deras person, utseende eller livsval att göra.

Illustration till Magasinet Östgötarna.

 

4. Alla vinner på inkludering.

  • Du som illustratör gör världen en tjänst genom att bidra med fler bilder av vem och vilka sätt att leva på som är normalt.
  • Du som beställare visar att inkludering är viktigt för dig och din verksamhet.
  • En mottagare som inte är van vid att bli representerad känner sig synliggjord, vilket ger positiva effekter för såväl varumärket som samhället.


Tove Andersson, Art director och illustratör
tove.andersson[at]bynkommunikation.se

Det började med en vågad Valborg för sex och ett halvt år sedan. Nu är Byn årets reklambyrå i Sverige. Här berättar de tre grundarna om Byns resa.

Byn startade i augusti 2012. Strax efter valborgshelgen tidigare det året hade vi med ganska nervösa nunor sagt upp oss från våra jobb på en relativt stor B2B-byrå för att kasta oss ut i ovissheten. Eller ovissheten och ovissheten. Vi visste att vi hade goda chanser att få jobba med uppdrag för både Länsförsäkringar Östgöta och Holmen AB – två kunder som vi fortfarande har fina samarbeten med. De trodde på oss och hjälpte oss att komma igång, för detta är vi evigt tacksamma. Vi hade också ivriga påhejare i vår hyresvärd och vår redovisningsbyrå – som båda gjorde avsevärda ekonomiska uppoffringar – eller investeringar, kanske man ska säga, i oss.

Eftersom vi ganska snart blev entledigade från våra jobb fick vi gott om tid att tillsammans fundera på vad vi ville åstadkomma. Runt ett köksbord hemma hos en av oss växte bilden av vad Byn skulle bli fram. Vi var helt överens om att vi sakta men säkert skulle bygga upp

  • En grymt bra byrå där vi skulle få göra riktigt bra jobb – utan att behöva flytta (tillbaka) till Stockholm.
  • En arbetsplats där vi mår bra, där våra anställda mår bra, där kunder och samarbetspartners mår bra. En kreativ och positiv miljö.
  • En byrå där de största talangerna vill arbeta.
  • En byrå som ska tillhöra förstahandsvalen i regionen och vara en spännande utmanare för övriga Sverige – och Norden.
  • En byrå som söker och hittar spännande samarbetspartners som får oss att växa och prestera bättre.

Så här i efterhand kan vi se det självklara i att våra olika mål har drivit varandra. Då, när vi startade, såg vi det kanske mer som separata strävanden. Idag är det tydligt att vi inte hade nått det ena utan att samtidigt jobba för de andra.

Dessa parallella mål, som naturligtvis bygger på grundarnas personliga erfarenheter och ambitioner, har mejslat fram en egen kultur. Den bygger på trygghet snarare än konkurrens, öppenhet snarare än hemlighetsmakeri och lyhördhet snarare än prestige. När vi försökt sammanfatta och beskriva hur vi vill vara och kännas har vi alltid återkommit till uttrycket ”Skyhöga ambitioner, med jordnära attityd.”

Hur långt skulle idén bära? Lite drygt sex år efter vår start har vi fått så många och så stora uppdrag att vi klarade baskraven för att för första gången vara med i tävlingen Årets Byrå, som arrangeras av tidningen Resumé och undersökningsföretaget Regi. Bara att bli nominerade såg vi som en jätteframgång.

Att vi sedan skulle vinna hela kalaset var det kanske ingen som vågade tro på.

I svallvågorna av den känslomässiga yra som utmärkelsen skapat är det lätt att bli nostalgisk och att efterhandskonstruera sin egen historieskrivning. Men vi tycker oss se en tydlig röd tråd, som började spinnas dag ett. Eller kanske, dag tre.

Vår första ”investeringsbudget” låg på strax under 20 000 kronor. I den ingick kostnader för en bläckstråleskrivare, presso-bryggare, åtta bordsskivor och benbockar från IKEA – men inte kontorsstolar. Var och en hade med sig en egen stol hemifrån. Det enskilt lyxigaste vi hade på kontoret var antagligen de kaffekoppar vi fått från vår förra arbetsgivare som en slags lycka-till-present.

I väntan på IKEA-leveransen satt vi och jobbade, bredvid varandra, i en soffa som Maria hade fått över hemma. Soffan finns för övrigt kvar på kontoret och är något av en symbol över hur vi vill jobba: bredvid varandra – och tätt intill.

Åtta bordsskivor? Uppmärksamt! Det var ju bara vi tre grundare och en anställd från början, men bestämde oss ändå för att toksatsa och köpa fyra skrivbord extra. Dels för att visualisera en målbild om tillväxt, men också för att fylla upp i den annars ganska tomma lokalen. En besökare fick intrycket att vi var dubbelt så stora, tänkte vi.

Historierna från den första, ivrigt stapplande tiden är många. Alla som någon gång har startat ett företag från grunden känner antagligen igen sig i de ekonomiska utmaningarna, drömmarna och satsningarna. Men vi vill nog framhålla de ögonblick då vi under resans lopp hittat och lockat hit våra medarbetare som de största enskilda framgångarna. Den självförtroendeboost vi får av att allt fler vill jobba på Byn och tror på vår idé, slår det mesta. För precis som vi, och i vissa fall också kunderna, gjort en chansning – så har våra medarbetare gjort det också. En del av dem har sagt upp sig från trygga, fina jobb. Andra har valt oss som arbetsgivare i hård konkurrens med våra branschkollegor.

Vi är så otroligt tacksamma för den tid, det engagemang, den kunskap och den talang som våra medarbetare varje dag ställer till Byns förfogande. Och glädjen! ”Får man verkligen ha så där roligt på jobbet?” hör vi besökare fråga sig från tid till annan. Vi har ju inte så mycket att jämföra med, men ser liksom inget alternativ. Musik, och reklam, ska byggas utav glädje.

Under årens lopp har vi lyckats behålla mycket av den där nybyggarandan. Vi har också lyckats behålla tron på det långsiktiga, den som tycks vara så stark att den smittar av sig på våra kunder. För det är många som under årens lopp trotsat konventionerna och vågat satsa på oss. Stora kunder som vågar välja en liten (men växande) byrå. Storstadskunder som vågar välja en byrå från en mellanstor stad.

Det finaste med Årets Byrå-utmärkelsen är att det är just kunderna som fått bestämma. Ni har gett oss så fina betyg och omdömen att vi redan i vårt första deltagande i undersökningen nådde förstaplatsen. För detta är vi rörda, tacksamma och mycket, mycket stolta. Vi ser det som ett tecken på att vi är på rätt väg och att vi helt enkelt ska fortsätta att vara ”ännu mer Byn”.

Den här resan har bara börjat.

 

Hoppas att vi ses längs vägen.

 

Maria, Magda och Anders

Bykompisen: Crelle

18 februari, 2019

Byn kan mycket, men inte allt! Under vinjetten Bykompis presenterar vi några av våra bästisar, och riktar ljuset mot de proffsiga samarbetspartners som får våra gemensamma projekt att blomma. Plats på scen, och först ut: Crelle Photography

– Det här känns ju helt fantastiskt! Alla vill ju vara en Bykompis liksom. Vilken ära att få vara först ut, säger Crelle och spricker upp i ett karakteristiskt leende.

Crelle, eller Christian Ekstrand som han egentligen heter, har fotat i stort sett hela sitt liv. Med en fascination för svartvita, stilrena porträtt började den unge Crelle på medialinjen i sin hemstad Halmstad. Med ett öga för konsten lärde han sig behärska kameran och fotade snart sett allt han kom över. Människokroppen, naturen och starka känslor speglas i hans fotografiska uttryck. När han och hustrun bestämde sig för att lämna söderns slätter 2009 hamnade han slumpmässigt i Norrköping och via omvägar som butiksbiträde med inriktning på foto kunde han så småningom börja sin egen verksamhet som frilansande fotograf.

– Det var 2012 och jag hade just ställt ut mina porträtt på Kulturnatten med väldigt fin respons. Jag tänkte att jag kanske borde satsa på det här ändå, det är ju det jag gillar. Jag började ringa runt till alla olika byråer och företag i Norrköping för att visa min portfolio över en kopp kaffe. Och Byn var de enda som nappade på min förfrågan! Plötsligt rullade det igång och jag fick mitt första jobb, berättar Crelle.

Sedan den dagen har Byn använt Crelle vid otaliga produktioner i varierande storlek. Det är även han som har fotograferat alla skogsporträtt på Byborna (se fliken Kontakt). Vi bad honom välja ut ett projekt han minns lite extra.

72-timmarskampanjen vi gjorde 2018 för Norrköpings och Finspångs kommun. Det var en form av kommunikation man inte sett tidigare från kommunhåll vilket kändes väldigt spännande. Vi hade roligt när vi gjorde det och jag fick en utmaning i att fotografera prylar och människor ovanifrån, utlagda i ett mönster, knolling som det heter. Hela produktionen var välplanerad och proffsig rakt igenom. Det var en bra dag på jobbet!

Vad får den som jobbar med dig?
– Den får ett proffsigt bemötande med mycket värme och en överleverans av bilder.

Det är vi de första att hålla med om. Crelle har överlevererat sedan första gången vi anlitade honom och vi ser med glädje fram emot fler roliga projekt framöver.

Tack för att du är vår Bykompis!

I dag, den 6 februari, är det en av årets mest kontroversiella högtider: semikolonets dag. Vår copywriter Erik Wallsten reder ut hur det omtvistade skiljetecknet egentligen ska användas.

”Jag föraktar semikolon, det är ett rysligt skiljetecken”, är ett känt citat av den folkkära författaren Fritiof Nilsson Piraten.

Semikolonet är utan tvekan vårt mest känsloskapande skiljetecken. Annars skulle det inte ha fått en egen dag. Många människor älskar det, vilket också har lett till att det ofta används utan urskiljning.

Själv är jag mer på Piratens sida, även om jag inte skulle uttrycka mig lika drastiskt. Mitt snabba standardråd är alltid att inte använda semikolon alls, eftersom det så ofta blir fel. Det finns så många andra bra skiljetecken som är mer rätt eller åtminstone lika bra.

Men för er som har svårt att släppa taget kommer här några rader om i vilka situationer det är okej att använda semikolon.

Använd semikolon:
Semikolon är ett tecken som kan användas för att binda ihop två fullständiga satser. Och som sådant har det tre användningsområden.

1 När du vill ha ett orsakssamband mellan två satser, men inte skriva ”för” eller ”så”.
”Anders orkade inte lära sig hur man använder semikolon; han googlade upp något roligare istället.”

2 Mellan två satser som säger emot varandra, när du inte vill skriva ”men” eller ”utan”.
”Anders ville inte lära sig hur man använder semikolon; han såg sig mer som en fri poet.”

3 Mellan två satser som händer samtidigt, när du inte vill skriva ”och” eller ”medan”.
”Jag tjatade om mina skrivregler; Anders kunde inte bry sig mindre.”

Som ni noterat: I alla ovanstående exempel går det alltså att istället välja ett kort bindeord, även om det i flera fall blir knöligt och inte är att rekommendera. I stället går det att, eftersom det är fristående satser, dela av satserna med en punkt. Eller som jag ofta gör – (över)använda tankstreck.

Riktiga semikolonnördar kan också använda sitt favorittecken inom uppräkningar.

1 När det som räknas upp är längre satser.
”Man kan antingen vara petnoga med att det blir rätt; strunta i om det blir rätt eller fel eller låta bli att använda det helt.”

2 När det som räknas upp är uppräkningar i sig.
”Semikolon kan väcka olika känslor: glädje, kärlek och inspiration; vrede, frustration och vanmakt; likgiltighet och ointresse.”

3 För att förtydliga uppräkningar mellan ord med appositioner, det vill säga ord som bestämmer det första ordet.
”Vi har här att ta hänsyn till Anders, semikolonälskare; Erik, semikolonskeptiker samt Tove, semikolonblasé.”

Använd inte semikolon:
1
 Inför uppräkningar. Då ska det alltid vara kolon.
”Det finns många skiljetecken som funkar bättre än semikolon: kolon, komma, tankstreck, punkt, utropstecken med flera.”

2 När du känner dig osäker på om det är rätt! Oftast funkar det lika bra med tankstreck, kolon, komma eller punkt. Eller som mellan föregående två satser – ett utropstecken.


Erik Wallsten,
copywriter
erik.wallsten[at]bynkommunikation.se

Byn börjar blogga!

05 februari, 2019

Att starta en blogg känns möjligen lite 2006, men vad tusan. Vi känner ett växande behov av att dela med oss av det vi gör och det vi kan, och då förslår inte alltid Instagram.

Så under den här fliken på vår hemsida har vi ambitionen att med jämna mellanrum bjuda på tips, kunskap och ibland rena dumheter från vårt lilla hörn av kommunikationsvärlden.

Men det bästa är fortfarande att följa oss på Facebook och Instagram. Det är där vi larmar och gör oss till som mest. Följ oss nu! NU! <3