En årsredovisning kan vara tråkig. Men den behöver absolut inte vara det! Här berättar vår AD Johan om sin resa med Stångåstadens årsredovisning, och ger sina bästa tips till den som ska ta en printredovisning till den digitala världen.

I tre års tid har Byn haft äran och nöjet att göra Stångåstadens årsredovisning. Första året genomförde vi en rejäl omarbetning av den befintliga grafiska designen, vilket resulterade i ett guld i Svenska Designpriset. Hurra!

Året därpå förfinade vi formen ytterligare, med fokus på tillgänglighet och struktur. Och i år tog vi äntligen klivet ut i den digitala världen! Med en fot i cyberspace och en kvar i gammelmedia gjorde vi en tryckt årsredovisning med samma kärlek och omsorg som tidigare och en webbversion där innehållet från printutgåvan fick nytt liv i form av animationer, interaktivitet och silkeslen parallax-scroll. Wow!

 



Innehåll och struktur

Strukturellt följer den digitala och tryckta utgåvan varandra. Kapitel har blivit undersidor och blädder har blivit scroll. Den digitala versionen är något kortad och bitar ur innehållet från den tryckta utgåvan har valts bort till förmån för snabbhet, enkelhet och mer lättillgänglig översikt. Vår ambition: det ska vara svårt att gå vilse!

För den nyfikne finns den den tryckta årsredovisningen i sin helhet länkad som en PDF. Där finns även den så kallade bakvagnen – alltså delen med noter, revisionsberättelse och sådant som (av någon anledning) inte får så stor viral spridning i sociala medier.

 

Om detaljerna sitter så känns helheten välarbetad

Och detaljer är det gott om i Stångåstadens digitala årsredovisning! VD:s och styrelseordförandes namnteckningar animeras fram på skärmen, citat glider sömlöst in från kanten och landar mjukt på sin plats medan cirkeldiagram växer fram när de dyker upp på skärmen. Det är helt enkelt rätt festligt att läsa Stångåstadens digitala årsredovisning.

Testa själv! Klicka här.

 


Tre tips till dig som vill digitalisera årsredovisningen

 

  1. Innehållet är för webben
    Tänk på att webb och print är olika saker med olika förutsättningar som inte behöver följa varandra. Låtsas för dig själv att webbversionen är den enda version du gör. För vissa läsare är den det.
  2. Showa loss lite!
    Många tror att en årsredovisning bara är en mossig, tråkig bibba med siffror. Inget kunde vara mer fel. En årsredovisning är inte bara en ekonomisk rapport utan en presentation av företaget och dess vision, mål, planer och värderingar. Passa på att utnyttja det utrymmet!
  3. Kul saker för ögat
    Små subtila animationer får sidan att kännas dynamisk och levande. Här gäller det att ha fingertoppskänsla så att det blir tillräckligt mycket för att ge en effekt men inte så mycket att det känns rörigt. En gif piggar alltid opp!

 

Stångåstadens årsredovisning är utvecklat med publiceringsverktyget Readymag, som är ett intuitivt och kraftfullt verktyg som låter användaren designa och publicera webbsidor utan att behöva kunna koda. Designprocessen påminner om Indesign och det är väldigt enkelt att skapa animationer, interaktivitet och att bädda in funktioner som kartor, bildspel, video eller ljud. Kör i vind!

Johan Nohr, Art Director
johan.nohr(at)bynkommunikation.se