Det började med en vågad Valborg för sex och ett halvt år sedan. Nu är Byn årets reklambyrå i Sverige. Här berättar de tre grundarna om Byns resa.

Byn startade i augusti 2012. Strax efter valborgshelgen tidigare det året hade vi med ganska nervösa nunor sagt upp oss från våra jobb på en relativt stor B2B-byrå för att kasta oss ut i ovissheten. Eller ovissheten och ovissheten. Vi visste att vi hade goda chanser att få jobba med uppdrag för både Länsförsäkringar Östgöta och Holmen AB – två kunder som vi fortfarande har fina samarbeten med. De trodde på oss och hjälpte oss att komma igång, för detta är vi evigt tacksamma. Vi hade också ivriga påhejare i vår hyresvärd och vår redovisningsbyrå – som båda gjorde avsevärda ekonomiska uppoffringar – eller investeringar, kanske man ska säga, i oss.

Eftersom vi ganska snart blev entledigade från våra jobb fick vi gott om tid att tillsammans fundera på vad vi ville åstadkomma. Runt ett köksbord hemma hos en av oss växte bilden av vad Byn skulle bli fram. Vi var helt överens om att vi sakta men säkert skulle bygga upp

  • En grymt bra byrå där vi skulle få göra riktigt bra jobb – utan att behöva flytta (tillbaka) till Stockholm.
  • En arbetsplats där vi mår bra, där våra anställda mår bra, där kunder och samarbetspartners mår bra. En kreativ och positiv miljö.
  • En byrå där de största talangerna vill arbeta.
  • En byrå som ska tillhöra förstahandsvalen i regionen och vara en spännande utmanare för övriga Sverige – och Norden.
  • En byrå som söker och hittar spännande samarbetspartners som får oss att växa och prestera bättre.

Så här i efterhand kan vi se det självklara i att våra olika mål har drivit varandra. Då, när vi startade, såg vi det kanske mer som separata strävanden. Idag är det tydligt att vi inte hade nått det ena utan att samtidigt jobba för de andra.

Dessa parallella mål, som naturligtvis bygger på grundarnas personliga erfarenheter och ambitioner, har mejslat fram en egen kultur. Den bygger på trygghet snarare än konkurrens, öppenhet snarare än hemlighetsmakeri och lyhördhet snarare än prestige. När vi försökt sammanfatta och beskriva hur vi vill vara och kännas har vi alltid återkommit till uttrycket ”Skyhöga ambitioner, med jordnära attityd.”

Hur långt skulle idén bära? Lite drygt sex år efter vår start har vi fått så många och så stora uppdrag att vi klarade baskraven för att för första gången vara med i tävlingen Årets Byrå, som arrangeras av tidningen Resumé och undersökningsföretaget Regi. Bara att bli nominerade såg vi som en jätteframgång.

Att vi sedan skulle vinna hela kalaset var det kanske ingen som vågade tro på.

I svallvågorna av den känslomässiga yra som utmärkelsen skapat är det lätt att bli nostalgisk och att efterhandskonstruera sin egen historieskrivning. Men vi tycker oss se en tydlig röd tråd, som började spinnas dag ett. Eller kanske, dag tre.

Vår första ”investeringsbudget” låg på strax under 20 000 kronor. I den ingick kostnader för en bläckstråleskrivare, presso-bryggare, åtta bordsskivor och benbockar från IKEA – men inte kontorsstolar. Var och en hade med sig en egen stol hemifrån. Det enskilt lyxigaste vi hade på kontoret var antagligen de kaffekoppar vi fått från vår förra arbetsgivare som en slags lycka-till-present.

I väntan på IKEA-leveransen satt vi och jobbade, bredvid varandra, i en soffa som Maria hade fått över hemma. Soffan finns för övrigt kvar på kontoret och är något av en symbol över hur vi vill jobba: bredvid varandra – och tätt intill.

Åtta bordsskivor? Uppmärksamt! Det var ju bara vi tre grundare och en anställd från början, men bestämde oss ändå för att toksatsa och köpa fyra skrivbord extra. Dels för att visualisera en målbild om tillväxt, men också för att fylla upp i den annars ganska tomma lokalen. En besökare fick intrycket att vi var dubbelt så stora, tänkte vi.

Historierna från den första, ivrigt stapplande tiden är många. Alla som någon gång har startat ett företag från grunden känner antagligen igen sig i de ekonomiska utmaningarna, drömmarna och satsningarna. Men vi vill nog framhålla de ögonblick då vi under resans lopp hittat och lockat hit våra medarbetare som de största enskilda framgångarna. Den självförtroendeboost vi får av att allt fler vill jobba på Byn och tror på vår idé, slår det mesta. För precis som vi, och i vissa fall också kunderna, gjort en chansning – så har våra medarbetare gjort det också. En del av dem har sagt upp sig från trygga, fina jobb. Andra har valt oss som arbetsgivare i hård konkurrens med våra branschkollegor.

Vi är så otroligt tacksamma för den tid, det engagemang, den kunskap och den talang som våra medarbetare varje dag ställer till Byns förfogande. Och glädjen! ”Får man verkligen ha så där roligt på jobbet?” hör vi besökare fråga sig från tid till annan. Vi har ju inte så mycket att jämföra med, men ser liksom inget alternativ. Musik, och reklam, ska byggas utav glädje.

Under årens lopp har vi lyckats behålla mycket av den där nybyggarandan. Vi har också lyckats behålla tron på det långsiktiga, den som tycks vara så stark att den smittar av sig på våra kunder. För det är många som under årens lopp trotsat konventionerna och vågat satsa på oss. Stora kunder som vågar välja en liten (men växande) byrå. Storstadskunder som vågar välja en byrå från en mellanstor stad.

Det finaste med Årets Byrå-utmärkelsen är att det är just kunderna som fått bestämma. Ni har gett oss så fina betyg och omdömen att vi redan i vårt första deltagande i undersökningen nådde förstaplatsen. För detta är vi rörda, tacksamma och mycket, mycket stolta. Vi ser det som ett tecken på att vi är på rätt väg och att vi helt enkelt ska fortsätta att vara ”ännu mer Byn”.

Den här resan har bara börjat.

 

Hoppas att vi ses längs vägen.

 

Maria, Magda och Anders