Hur väl är alla sorters människor representerade i den reklam och kommunikation som når alla sorters människor? Och vad kan man som illustratör och beställare av illustrationer göra för att fler ska känna sig synliggjorda och representerade? Här ger Byns AD och illustratör Tove Andersson sina bästa tips.

Diskussionen om representation (alltså inte bjudluncher, utan att låta olika sorters människor synas representativt mycket i t.ex. bild) har pågått en tid. Framförallt har samtalet när det gäller reklam och kommunikation berört fotografer och bildbeställare. Hur exempelvis kvinnor och män porträtteras olika, enligt föreställningar om ”manligt” och ”kvinnligt”.

För en fotograf kan det vara trixigt att hitta människor som inte tillhör normen, och i värsta fall kan resultatet upplevas som onaturligt. Men som illustratör finns det inga ursäkter när det kommer till att illustrera människor av alla de slag. Hur ser en lärare ut? En Norrköpingsbo? En kattälskande tvåbarnsförälder med skörbjugg? Det bestämmer du! En illustratör har alla möjligheter i världen att bidra till en vidgad bild av vad som är ”normalt” – helt enkelt genom att illustrera det icke-normativa.

Reklam och andra typer av kommunikation spelar en betydande roll i att skapa och upprätthålla normer. Men det betyder ju också att det finns stora möjligheter att utmana normerna! Och om illustratören har fria händer att bredda bilden, ta den chansen.


Några tips till illustratörer och beställare av illustrationer:

1. Utmana dina egna fördomar.
Hur speglas dina egna föreställningar i de människor som illustreras? Vilka bilder dyker upp i ditt huvud när du tänker på ord som ”familj”, ”vetenskapsman”, ”fågelskådare”, ”komiker”, ”flicka”? Vad kan du göra för att utmana en stereotyp bild? Fundera över om bilden du ser framför dig reproducerar normer, eller utmanar dem.

2. Experimentera!

  • Testa att tänka tvärtom, exempelvis gällande kön, hudfärg, ålder.
  • Vad händer om du lägger till eller tar bort attribut som är ”kodade” utifrån kön, yrke, ålder, klass m.m?
  • Lek med färger och former. Istället för att fastna i funderingar kring hår- eller hudfärg, varför inte köra på grön hud eller blått hår? Eller testa att rita en ickemänsklig figur!

Hänvisningsfigur för Stångåstaden. 

 

3. Tänk mångfald, och tänk det brett.
Mångfald är så mycket mer än etnicitet, kön och ålder. Tänk på alla de attribut, egenheter och sätt att leva som sällan eller aldrig får synas. Dels kan det vara yttre attribut (som tandställning, håriga armhålor, inget hår på huvudet, sex fingrar, ett ben) – men det kan också gälla saker som familjekonstellationer, yrkesval eller boendemiljö. Och gör ingen grej av det. Låt det bara vara ett av alla sätt man kan se ut på eller leva. Låt också dessa människor synas i sammanhang som inte har någonting med deras person, utseende eller livsval att göra.

Illustration till Magasinet Östgötarna.

 

4. Alla vinner på inkludering.

  • Du som illustratör gör världen en tjänst genom att bidra med fler bilder av vem och vilka sätt att leva på som är normalt.
  • Du som beställare visar att inkludering är viktigt för dig och din verksamhet.
  • En mottagare som inte är van vid att bli representerad känner sig synliggjord, vilket ger positiva effekter för såväl varumärket som samhället.


Tove Andersson, Art director och illustratör
tove.andersson[at]bynkommunikation.se