Livet går upp och ner. Tills det inte gör det. Kampanj för Svenska HLR-rådet.

Livet går upp och ner

Kampanj för Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning

Byns uppdrag

Koncept & kampanj

Produktion

Paid social

Projektledare
Maria Kufver
Tobias Skullman

När ett hjärta slutar slå

Ett plötsligt hjärtstopp kan drabba vem som helst. När som helst. Mitt i allt det som är just livet. Inför lanseringen av Svenska HLR-rådets nya webbutbildning i hjärt-lungräddning har Byn tagit fram konceptet och kampanjen Livet går upp och ner.

Livet är fullt av uppgångar och nedgångar. Härliga dagar och halvtrista timmar. Minuter att minnas för evigt, stunder du helst vill glömma – och allt däremellan. Kurvan är aldrig platt. Sånt är livet.

Ända tills ett hjärta plötsligt stannar. Då är det bråttom. Om inte kurvan snabbt återfår sina vanliga toppar och dalar leder den alltid till döden.

Livet går upp och ner. Tills det inte gör det. Kampanj för Svenska HLR-rådet.

Varje dag drabbas cirka 20 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus. Alldeles för få överlever. Det vill Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning ändra på.

Alla kan HLR är en digital interaktiv utbildning i hjärt-lungräddning (HLR). Den tar bara 15 minuter att genomföra och är helt gratis. Upplägget passar både vuxna och barn från 10 år. Allt som behövs är en mobil och en kudde, eller ett gosedjur.

Utbildningen är ett komplement till praktisk vuxen-HLR (med docka) och ska bidra till att öka kunskapen om HLR. Målet är att fler ska kunna agera vid ett hjärtstopp och rädda liv.

Inför lanseringen av utbildningen Alla kan HLR har vi på Byn jobbat med konceptutveckling, kampanjplanering, produktion och utrullning, bland annat i sociala medier.


Fler Case