Länsförsäkring Kronoberg – Vi tror på det vi gör

Varför finns Länsförsäkring Kronoberg?

Det var en av många frågor vi ställde oss när vi fick uppdraget att jobba med en varumärkesförflyttning för Länsförsäkring Kronoberg.

Men framför allt ville vi ställa frågan till företaget självt. Därför genomförde vi tre rejäla workshops där vi samlade medarbetare på alla nivåer och från alla avdelningar och gick igenom ett stort antal grundläggande frågor. För vem finns Länsförsäkring Kronoberg? Hur uppfattas ni av andra? Vad är Länsförsäkring Kronoberg? Vad skulle ni vilja vara? Och så vidare.

Vi fick många bra svar, konkreta och ofta rörande. Med dessa som grund, ihop med en färsk varumärkesundersökning, satte vi sedan ihop en ny budskapsplattform med specifika budskap för företagets alla grenar: bank, försäkring, pension, hållbarhetsarbete, kundägdhet med mera.

Företagets huvudbudskap formulerades i två korta meningar:

Vi tror på det vi gör. Och dom vi gör det för.

Därefter gick vidare i en bred återbäringskampanj, där budskapet blev en variant på varumärket:

Vi tror på att ge tillbaka.

I denna kampanj visade vi upp ett antal av Länsförsäkring Kronobergs kunder som kunde räkna med att få tillbaka pengar i höst. Barnfamiljer, lantbrukare, småföretagare med mera, som autentiska och namngivna medverkade i facebook-annonser, tidningsannonser och på stortavlor.

 

Foton från Länsförsäkring Kronobergs Instagram

 

Juvelen i återbäringskronan är den film vi gjorde med hjälp av Lavette Film, där kronobergare i olika skeden i livet visar vad de tror på.

Mycket givande att få möjligheten att arbeta så grundligt och långsiktigt med ett varumärke. Och än är vi bara i början på resan!