Paniklycka – Länsförsäkringar Skåne

Länsförsäkringar Skåne vände sig till Byn med ett önskemål om en kampanj som riktade sig mot en urban målgrupp, unga vuxna 25-45 år med fokus på storstadsområdet Malmö/Lund. 

Frågan var hur man skulle kunna sticka ut i bruset med relevanta, positionerande budskap? 

Byn utgick från insikten att vid viktiga vägskäl i livet flyttas bank- och försäkringsfrågor från lågintresse till högintressetjänst. Och många stora val i livet händer just i målgruppens ålder. Det kan handla om situationer som att flytta ihop, köpa lägenhet eller hus, skaffa barn, ta ett friår eller starta eget företag.

Dessa situationer  innebär också ofta en känslomässig berg- och dalbana. Såklart blir många väldigt glada över att graviditetsstickan äntligen visar positivt, eller att budgivningen helt plötsligt är avgjord och mäklaren vill boka tid för kontraktskrivning! Men att ta steget kan också vara väldigt läskigt.

Därför valde vi att arbeta med temat ”dubbla känslor” som en röd tråd genom hela kampanjen. Vi skapade en uppsättning nya ord som satte fingret på känslorna, ord som också skulle gestaltas av våra modeller. ”Glädjeångest”, ”skräckjubel” och just ”Paniklycka”, som blev namnet för kampanjen

Vi ville visa på en lokal känsla och närhet och bestämde oss därför att gestalta händelserna på specifika platser i Malmö och Lund. Vi ville porträttera paniklyckan när den är som starkast, på just den plats, vid just den specifika händelsen och klockslaget då man står inför faktum (från exempelvis greviditetstestet, mäklaren eller bolagsverket) och slås av att det kanske inte finns någon väg tillbaka, men också av att drömmen håller på att bli verklighet.

För att testa våra idéer, gjorde vi ett stort antal skisser. Och när vi hade alla parametrar vi behövde gick vi in i skarpt läge och åkte ner till Skåne för fotografering och filmning. 

Vi nu befann oss mitt i februari, så modellerna fick slänga av sig vinterjackorna och låtsas att det var sommar, så att det skulle kännas naturligt när kampanjen gick ut på bred front under vår och sommar. Vi hade extremt tur med vädret och allt satt som det skulle!

Materialet anpassades för stortavlor på stan, digitala skärmar på resecentrum i Malmö och Lund, flygplatsen i Malmö, kampanjwebb, tryckt material på Länsförsäkringars kontor, olika typ av annonsering, material till spociala medier med mera.

Visual Art stortavlor på centralstationen vid alla entréer till perrongerna samt i taket vid tidtabellerna.

I allt material fanns adressen till kampanjsiten paniklycka.se. Siten informerade och tipsade på ett interaktivt sätt om saker att tänka på vid olika scenarier i livet där paniklycka kan uppstå.

En del av kampanjmaterialet fick formen av ”memes”, andra som korta filmsekvenser.