Stångåstadens årsredovisning 2018

För tredje året hade vi glädjen att göra Stångåstadens årsredovisning. Denna gång med den digitala presentationen som prioriterat fokus.

Ett starkt tema för Stångåstaden under 2018 var Tillsammans. Det lyfte vi fram i hela årsredovisningen, inte minst alla de fina samarbeten Stångåstaden har med olika aktörer i Linköping.

I arbetet med den digitala årsredovisningen tog vi fram en design visuellt nära släkt med den tryckta utgåvan, men strukturellt och funktionellt anpassad efter den digitala plattformen. Från printversionen känner läsarna igen typografi, grafiska element och moduler, disposition och färgpalett, men de har fått nytt liv på webben genom subtila animationer, parallax-scroll, filmade porträtt och interaktiv grafik.

Vi använde verktyget Readymag, vilket gjorde det möjligt för oss att designa och producera sidan själva, utan behov av mellanhänder som webbutvecklare och kodare.

Den tryckta varianten var layoutmässigt en uppdatering av föregående års årsredovisning. Kartutviket var kvar, liksom hållbarhetsredovisningen i eget format med egen papperskvalitet.

Både digital och tryckt version befolkades av en samling trevliga Linköpingsbor, skapade av vår egen illustratör Tove Andersson.