Vi står bakom lösningarna – Sopra Steria

Byns tidigare kampanjer för IT-Konsultjätten Sopra Steria har Byn har fått mycket stor uppmärksamhet och är omtyckta av medarbetarna internt på bolaget. Inför 2019 års varumärkesarbete ville man fortsätta bygga på den tydliga idén med frågeställningar och textgrafik, men addera “något nytt”. 

Och precis som tidigare skulle kommunikationen göra två jobb: attrahera nya kunder inom utvalda branscher, men också locka nya medarbetare. 

I Byns idéprocess uppstår mängder av idéer, möjliga som omöjliga att genomföra. Allt kokas sedan ihop till några spår och varianter som känns rimliga att jobba vidare med. I detta fall landade vi i ett visuelt spår med olika kameravinklar och pusselbitar visar hur komplex en bra digitaliseringslösning kan vara. Och bakom allt finns Sopra Sterias duktiga medarbetare.

Skissbok med bildrutor inritade där man beskriver kameraåkningen

I en ruffig, industriell miljö startar kameran i ett mellanläge mellan Sopra Steria och kundens värld. Kameran rör sig sedan så att fragmenten av kundens verklighet i rummet sammanfogas till en helhet. I bild visas frågeställningarna som kunden står inför och sedan ändras kameravinkeln så att bilden återigen delas upp för att visa hur Sopra Steria står bakom lösningarna.

 

Bild som beskriver var kameran står i förhållande till dom olika bitarna som filmen ska projiceras på.

Innan vi kunde sätta igång med själva produktionen krävdes många uträkningar, möten och research för att veta hur vi skulle genomföra idén.

 

Ett skalenligt test gjordes på kontoret för att kontrollera att beräkningarna stämde och att det var möjligt.

 

Moodboarden hjälpte både beställare och produktionsteam att hålla en röd tråd genom hela processen och konkretisera hur känslan i produktionen var tänkt.

Vägg med bilder med mörka städer men med ljus från billyktor och andra ljuskällor.

 

Allt måste klaffa under inspelningarna – filmteam, produktionsledare, art director, ljussättare, marknadsavdelning och skådespelare

Foton från dom olika platserna vi filmade på.

 

Grundmaterialet är klart och ser ut att bli som vi tänkt! Nu återstår foto- och filmarbete samt efterbehandling så att våra tilltänkta kundscenarior kan projiceras på bitarna.

 

En person står i centrum med de funderingar som just dennes bransch kan tänkas stå inför, samtidigt som skeendet runt personen snabbspolas, vilket resulterar i ljusspår och skuggor. Locations och tidpunkt var viktigt för att sätta rätt stämning och effekter. Både rörligt och stillbild behövdes för att kunna ta konceptet vidare till andra medier, som i den här kampanjen bland annat innebar rörliga banners och mässmaterial.

 

Och så här blev resultatet. De fyra filmerna i sin helhet. Kampanjen går på repeat under hösten 2019.

E-vård

 

Organisationer

 

Handel

 

Transport