Linköpings allmännyttiga bostadsbolag Stångåstaden har upphandlat två byråer för kommunikation och marknadsföring under de närmaste åren. Valet föll till slut på Byn och Stockholmsbyrån Chimney.
– Vi ser väldigt mycket fram emot ett spännande samarbete tillsammans med dessa ytterst kompetenta och grymma byråer, säger Heidi Berger på Stångåstaden.

Stångåstaden är Linköpings kommunägda bostadsbolag och stadens största hyresvärd med ca 18 500 bostäder. Bolaget arbetar aktivt för att på ett hållbart sätt utveckla fastigheter och stadsdelar med målet att främja Linköpings utveckling.
– Vi drivs av att göra skillnad för våra kunder, medarbetare och för Linköpingsborna, säger Heidi Berger Marknadschef på Stångåstaden.
– Jag är övertygad om att vi tillsammans med våra nya samarbetspartners kommer kunna ta nästa steg och fortsätta arbetet med att ställa om till en mer digital värld, säger hon.

De två byråerna Byn och Chimney har inte tidigare samarbetat, men kommer nu att ha ett  delat ansvar för Stångåstadens kommunikation.
– Vi är naturligtvis stolta och glada över att vi har fått förnyat förtroende från Stångåstaden, säger Anders Hofvergård på Byn Kommunikationsbyrå, som vann det strategiska byråuppdraget.
– Vi har gjort en bra resa tillsammans och nu känns det som om alla parter är redo att lägga in en ännu högre växel i kommunikationsarbetet, fortsätter Anders. Jag vet att vårt team tycker att det är en lyx att få jobba med en kund som är så ambitiös inom till exempel hållbarhetsfrågor och samhällsengagemang. Det ska bli spännande att se hur vi tillsammans med Chimney kan få ut Stångåstadens starka stories ännu bättre.

Även Torbjörn Olofsson, Director för Chimneys contentavdelning, är mycket positiv till samarbetet med Byn och de möjligheter som det innebär.
– Målet är att tillsammans göra Stångastadens kommunikation ännu bättre. Alla parter tjänar på att se styrkan i olika perspektiv och att ta till vara varandras kompetens.

Chimney är upphandlad som digital contentbyrå och kommer bland annat att bidra med kunskap om hur ”smart production” kan göra kommunikationen effektivare och möjlig att använda i flera parallella kanaler.
– Idag hanterar företag så många olika kanaler och behovet av relevant innehåll är enormt. Det är viktigt att man redan från början planera hur material ska kunna vidareutvecklas och återanvändas i exempelvis rörlig och digital form. Det är sådant som vi ser fram emot att hjälpa Stångåstaden med, säger Torbjörn Olofsson på Chimney.